Omavalvontasuunnitelma
(Päivitetty 27.8.2025)
AuHippu Oy
Y-tunnus: 3458638-8
Koulutie 9 as 5
41330 Vihtavuori
www.auhippu.fi
Yrittäjät
Maria Kuoksa
erityisopettaja, toimintaterapeutti ja yhteisötyönohjaaja
p. 045 3131010
maria@auhippu.fi
Maija Lindroth
Sosionomi (YAMK), neuropsykiatrinen valmentaja
p. 050 4030242
maija@auhippu.fi
Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Yrityksen asiakaspalvelun ja työntekijöiden toimintaa ohjaavina arvoina ovat yksilöllisyys ja asiakaslähtöisyys, asiakkaan ja perheen kunnioittava kohtaaminen, avoin ja rehellinen vuorovaikutus, ammatillinen ja laadukas verkostotyöskentely sekä työntekijöiden, yhteistyötahojen ja asiakkaan tasa-arvoisuuden ja itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen.
Yritys tarjoaa asiakkaan ja perheen kotiin sekä arkiympäristöön (koulu/päivähoito) laadukasta ja yksilöllistä tukea. Laatu varmistuu osaavalla moniammatillisella henkilöstöllä, jolla on tarvittava koulutus palvelujen tuottamiseen. Osaamisen päivittäminen on osa palvelun laadun varmistamista. Yritys kerää palautetta sekä asiakkailta että yhteistyökumppaneilta. Laatua arvioidaan ja kehitetään myös henkilöstön kehityskeskustelujen avulla.
Moniammatillisella ja kokonaisvaltaisella palvelulla varmistetaan perheen ja asiakkaan osallisuutta ja toimintakykyä sekä löydetään ratkaisuja kotiarjen sujumiseen ja opiskelun vahvistumiseen. Yrityksen sosiaalialan palveluina tuotetaan tehostettua perhetyötä sekä ammatillista tukihenkilötoimintaa. Lisäksi yritys tarjoaa neuropsykiatrista valmennusta, koulutusta ja työnohjausta sekä erityisopetusta ja toimintaterapiaa. Yrityksen palveluihin kuuluvat myös erityisopettajan ja toimintaterapeutin tekemät testaukset ja arviot sekä näiden pohjalta lausuntojen kirjoittaminen. Palveluja tuotetaan ostopalveluna tai sopimuksen mukaan suoraan asiakkaalle. Sosiaalialan palveluja tuotetaan Keski-Suomen hyvinvointialueella.
Riskinhallinta
Suunnitelmallinen toiminta epäkohtien ja todettujen riskien poistamiseksi tai minimoimiseksi sekä toteutuneiden haittatapahtumien kirjaaminen, analysointi, raportointi ja jatkotoimien toteuttaminen kuuluvat yrityksen riskienhallintaan. Työntekijät on koulutettu ja perehdytetty työtehtäväänsä sekä asiakastyönturvallisuuteen. Riskikartoitukset tehdään kerran vuodessa tietoturvasuunnitelman päivityksen yhteydessä. Vakavat poikkeamat käsitellään välittömästi ja käsittelyssä on mukana tarvittavat henkilöt. Tapahtuvista läheltä piti-
tilanteista tehdään aina kirjallinen raportti, joka käydään yhdessä työryhmän kanssa läpi. Tilanteet ja epäkohdat käsitellään yhden kuukauden sisällä tapahtuneesta ja korjaavat toimenpiteet tehdään viivyttelemättä.
Asiakkaan asema ja oikeudet
Keräämme asiakkailta palautetta ja otamme palautteet huomioon toimintamme kehittämisessä. Asiakaspalautteet käsitellään säännöllisesti työryhmän kesken ja mahdolliset korjausta vaativat toimenpiteet tehdään välittömästi. Lisäksi asiakkaille tai yhteistyötahoille tiedotetaan palautteen käsittelystä sekä mahdollisista toimenpiteistä.
Hoito- ja palvelusuunnitelma
Asiakkaan palvelutarpeen määrittelee palvelun tilaava viranomainen, esimerkiksi sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja. Palveluntarvetta arvioitaessa otetaan huomioon viranhaltijoiden laatimat palveluntuotannon kriteerit.
Asiakkaan kohtelu
Kunnioitamme asiakasta, hänen ihmisarvoaan, vakaumustaan ja yksityisyyttään. Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus laadukkaaseen sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun ilman syrjintää.
Asiakkaan osallisuus
Asiakas osallistuu aktiivisesti palvelun suunnitteluun, toteuttamiseen, kehittämiseen ja arviointiin. Osallisuus edellyttää tasavertaista vuorovaikutusta, jossa kaikilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun ja päätöksentekoon turvallisessa ilmapiirissä.
Asiakkaan oikeusturva
Asiakkaat ja tämän perheenjäsenet/huoltajat sekä yhteisverkoston jäsenet voivat antaa palautetta yrityksen toiminnasta tai mahdollisista asiakasturvallisuuden puutteista suoraan työntekijälle ja yrittäjille sekä tarvittaessa heitä ohjataan tekemään selvityspyyntö myös sosiaaliasiamiehelle sekä KELA:an tai Keski-Suomen hyvinvointialueen vastaaville ja palvelupäälliköille.
Maria Kuoksa, yrittäjä/hallituksen puheenjohtaja, puh.0453131010
Keski-Suomen hyvinvointialueen sosiaaliasiavastaava:
Eija Hiekka, p. 044 265 1080.
Suojaamaton sähköposti yhteydenottopyyntöjä varten:
sosiaaliasiavastaava@hyvaks.fi.
Tietoturvallinen sähköposti asiointiin:
turvaposti.hyvaks.fi
Palvelun sisällön omavalvonta
Omavalvontasuunnitelma käydään läpi vuosittain ja tarvittaessa useammin mikäli yrityksen palveluihin, toimintatapoihin ja -ohjeisiin tai henkilöstöön tulee muutoksia. Toimintaohjeisiin tulleet muutokset kirjataan välittömästi omavalvontasuunnitelmaan. Omavalvontasuunnitelmassa käsiteltyjä asioita ja niiden toteutumista arvioidaan ja suunnitelmaan kirjattuja asioita pidetään jatkuvasti esillä työyhteisön kesken sekä asiakasprosesseissa.
Mikäli työntekijä huomaa yrityksen toimintatavoissa tai asiakasprosesseissa tarvetta muutokseen, jokaisella työntekijällä on vastuu muutostarpeen esille nostamisesta yhteiseen keskusteluun. Yrittäjillä on vastuu esille tulleiden asioiden yhteisestä käsittelystä sekä keskustelun pohjalta omavalvontasuunnitelman päivittämisestä sekä muutosten käsittelystä kaikkien työntekijöiden kanssa. Perehdyttämiskansiossa on oltava päivitetty/uusin versio omavalvontasuunnitelmasta. Omavalvontasuunnitelma on myös oltava asiakkaiden saatavilla joko yrityksen verkkosivujen kautta tai tulostettuna versiona.
Yhteistyö eri toimijoiden kanssa
Yhteistyötä tehdään asiakasperheiden olemassa olevien ja perheen tarvitsemien tukiverkostojen kanssa. Verkostotyö on tärkeä ja keskeinen osa yrityksen asiakastyötä.
Asiakasturvallisuus
Työntekijät varmistavat omalla huolellisella ja kiireettömällä toiminnallaan, ettei asiakasturvallisuus vaarannu. Asiakastapaamisten välisiin siirtymiin varataan työntekijöille riittävästi aikaa ja työntekijöiden jaksamisesta ja työhyvinvoinnista huolehditaan työ- ja asiakasmäärää seuraamalla. Työntekijöille tarjotaan mahdollisuus asiakastilanteiden läpikäyntiin työryhmässä tai esimerkiksi työnohjaajan kanssa. Asiakastietoturvan merkitystä korostetaan sekä perehdytyksen aikana, että omavalvontasuunnitelman säännöllisessä läpikäymisen yhteydessä. Yrityksellä on potilasvastuuvakuutus ja työntekijöillä lainmukaiset työvakuutukset. Tapahtuvista läheltä piti-tilanteista tehdään aina kirjallinen raportti, joka käydään
yhdessä työryhmän kanssa läpi. Tilanteet ja epäkohdat käsitellään yhden kuukauden sisällä tapahtuneesta ja korjaavat toimenpiteet tehdään viivyttelemättä. Läheltä piti- tilanne kirjataan myös asiakkaan asiakastietojärjestelmään ja siitä kerrotaan välittömästä myös huoltajille ja palvelun tuottamisesta vastaavalle taholle. Korjaavat toimenpiteet tehdään viivyttelemättä ja tapahtuman jälkeen pohditaan miten vastaava tilanne jatkossa voidaan välttää. Työryhmän kesken asia käsitellään viipymättä ja tarpeen mukaan tiedotetaan myös muita yhteistyötahoja ja asiakkaan huoltajia. Korjaavista toimenpiteistä vastaavat yrittäjät.
Henkilöstö
Toiminnan alussa vain yrittäjät: Maria Kuoksa (toimintaterapeutti, erityisopettaja, yhteisötyönohjaaja) sekä Maija Lindroth (sosionomi YAMK, neuropsykiatrinen valmentaja)
Toimitilat
Asiakastyö tapahtuu pääsääntöisesti asiakkaan kotona tai asiakkaan arkiympäristössä ja tiloissa. Työntekijän ammattiosaamista on varmistaa työtilojen turvallisuus ja soveltuvuus asiakastyöhön. Asiakastyössä tapahtuva laitteesta tai tarvikkeesta johtuvasta vaaratilanteesta tehdään vaaratilanneilmoitus Valviralle. Yrityksellä on käytössä turvalliset ja esteettömät toimitilat, jossa voidaan tarvittaessa toteuttaa sekä yksilö- että ryhmätapaamisia.
Teknologiset ratkaisut
Yrityksen käytössä olevat teknologiset ratkaisut liittyvät tietoliikenteeseen sekä asiakastietojärjestelmään. Yrityksen vastuuhenkilöt ovat nähneet ja tarvittaessa voivat toimittaa nähtäväksi BrightLife Flow -asiakastietojärjestelmän tietoturvatodistukset.
Alkuperäinen sertifiointi (Valvira A1) on myönnetty 27.9.2022 ja sen voimassaolo päättyy 27.9.2025 (todistusnumero FI220927-109).
Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet
Yrityksen toimipaikassa ei ole käytössä terveydenhuoltoon liittyviä laitteita eikä tarvikkeita.
Asiakastietojen käsittely
Yrityksen asiakastietoja ovat laskutustiedot, asiakastietojärjestelmään kirjattavat henkilötiedot, kuntoutus- ja palvelusuunnitelmat, tapaamisten kirjaukset, lausunnot ja yhteenvedot sekä muistiot verkostopalavereista ja tapaamisista. Yrityksellä on käytössä Brightlife Flow tietoturvallinen Valvira A1-sertifioitu potilastietojärjestelmä. Tietojärjestelmä käyttötunnukset ovat henkilökohtaisia ja työntekijöiden käytössä on tietoturvalliset yhteydet ja kaksivaiheinen kirjautumisjärjestelmä. Kaikki työntekijät ovat salassapitovelvollisia. Mahdolliset tuhottavat asiakastietoturvaan liittyvät asiakastietopaperit tuhotaan tietosuoja-asetuksen mukaisesti.
Omavalvontasuunnitelman laatiminen ja seuranta
AuHippu Oy:n hallitus vastaa omavalvontasuunnitelman laatimisesta, toteutumisen seurannasta, päivittämisestä ja julkaisemisesta. Omavalvontasuunnitelma käydään läpi vuosittain ja tarvittaessa useammin mikäli yrityksen palveluihin, toimintatapoihin ja -ohjeisiin tai henkilöstöön tulee muutoksia. Toimintaohjeisiin tulleet muutokset kirjataan välittömästi omavalvontasuunnitelmaan. Omavalvontasuunnitelmassa käsiteltyjä asioita ja niiden toteutumista arvioidaan ja suunnitelmaan kirjattuja asioita pidetään jatkuvasti esillä työyhteisön kesken sekä asiakasprosesseissa.
Mikäli työntekijä huomaa yrityksen toimintatavoissa tai asiakasprosesseissa tarvetta muutokseen, jokaisella työntekijällä on vastuu muutostarpeen esille nostamisessa yhteiseen keskusteluun.